(Divadlo Lab) William Shakespeare: Macbeth

06.10.2013 21:23
Ak chcete vidieť dobre zinsceovaného Shakespearovho Macbetha tak ho nájdete v Divadle Lab. Zo súčasného repertoáru je to jedna z najlepších možných volieb.


Inscenovať akékoľvek dielo Williama Shakespeara je vždy oriešok. Jeho špecifický (s obľubou označovaný ako „archaický“) jazyk predstavuje veľkú výzvu pre nejedného režiséra, keďže ten, pokiaľ chce spraviť svoju hru vierohodnou, tak musí hercov naučiť nanovo rozprávať. Vnútiť im myšlienku, že veršom veta nekončí, ale pokračuje. Režisérovi Tomášovi Prochádzkovi, ktorý zinscenoval jednu zo starších tragédii tohto anglického dramatika, sa to podarilo a to bol jeden z pilierov, na ktorých jeho výsledné dielo môže stavať.

 

Macbeth v podaní Prochádzku je v mnohom inovatívny a zaujímavý. Nepredstavuje totiž hlavnú postavu ako kráľa bez tváre, ale poľudšťuje ho a svoj príbeh tak koncipuje skôr ako príbeh o tragédii a zlyhaniach jednotlivca, o úpadku jedného veľkého muža. Nový je i spôsob náhľadu na ženské (či respektíve mužské) postavy, ktoré v inscenácii získavajú veľký priestor a hra sa tak mení na genderový súboj o pravdu, moc a nadvládu. Potvrdzuje to i skvele hrajúca Jana Kovalčíková v roli MacDuffa, ktorá sa ako žena zhostila mužskej postavy a podtrhla tým celkový tón Prochádzkovej inscenácie. Tú dotvára ešte aj dominantne poňatá Lady Macbeth v roli nemenej herecky pôsobivej Kataríny Andrejcovej. Pomyselný nepretržitý mužsko-ženský súboj obohacujú aj postavy troch čarodejníc, ktoré v jeden moment použijú kosák ako „mužskú“ zbraň proti bezbrannému mužovi.

 

Silnou zložkou inscenácie je vizuálna stránka.. Počínajúc kostýmami, ktoré sa nesú v duchu proklamovanej inšpirácie japonským druhom tanca butó (v angličtine butoh) a ktorých dominantnou farbou je biela, cez pôsobivo navrhnutú scénu s pieskom v kruhu (ktorý v priebehu inscenácie získava viacero symbolických funkcii od „čistej“ zeme až k tej "pohrebnej") až po prácu s jednotlivými rekvizitami (svetlami, „krvou“ a ďalšími), všetko sa nesie v duchu premyslenej koncepcie a jasného plánu. Je vzácne vidieť hru, v ktorej všetky zložky do seba tak dobre zapadajú a vytvárajú tak esteticky príjemný umelecký objekt.

 

Oceniť treba aj prácu samotných hercov, ktorí sa odvážne popasovali s neľahkým textom i svojimi postavami. Macbeth v podaní Tomáša Gregu má výrazne dominantné rysy, no vo vnútri sa ukrýva neistý jedinec kladiaci si existenciálne otázky o živote. Lady Macbeth, ktorú stvárnila Katarína Andrejcová je v úvode dominantnou ženou, ktorá vládne nad rukami Macbetha, no neskôr upadne do letargie. V oboch polohách však herečka pôsobila presvedčivo. Jana Kovalčíková hrajúca Macduffa mohla ako žena hrajúca mužskú postavu pôsobiť na prvý pohľad komicky, no vo výsledku vdýchla svojej postave viac „mužskosti“ než by jej mohol dodať mužský herec. Vo výstupoch, v ktorých sa objavovala to bola teda ona, kto na seba strhával všetku pozornosť. Avšak, zaslúžene. Ostatní herci v inscenácii nijako zvlášť neprekvapili, no ani nesklamali a dodali svojim postavám svoj vlastný osobitý štýl.

 

Nebyť Goldflamovej Skúšky tak poviem, že Macbeth je tým najlepším, čo môžete v Divadle Lab vidieť, ale bolo by chybou neoceniť inscenáciu tým najvyšším hodnotením. Už dlho som totiž nevidel tak zaujímavú a dobrú adaptáciu niektorého zo Shakespearových diel. Verím tomu, že by mal anglický dramatik radosť.

 

Hodnotenie: 5/5

 

Macbeth

Réžia: Tomáš Procházka

Dramaturgia: Pavol Száz

Scéna: Ľudmila Bubánová

Kostýmy: Zuzana Hudáková

Pohybová spolupráca: Sumako Koseki, Marta Poláková

 

Hrajú:

Macbeth - Tomáš Grega

Lady Macbeth - Katarína Andrejcová

Banquo, Siward - Karol Tóth

Malcolm - Noel Czuczor

Macduff - Jana Kovalčíková

Ross - Braňo Mosný

Kráľ Duncan, Menteith - Matúš Kvietik

Lennox - Jaroslav Kyseľ

Prvá čarodejnica - Dominika Zeleníková

Druhá čarodejnica - Michaela Halcinová

Tretia čarodejnica - Paula Staroňová

Hekaté (hlas) - Alexandra Palatínusová

 

Kontakt