Macbeth v podaní Prochádzku je v mnohom inovatívny a zaujímavý. Nepredstavuje totiž hlavnú postavu ako kráľa bez tváre, ale poľudšťuje ho a svoj príbeh tak koncipuje skôr ako príbeh o tragédii a zlyhaniach jednotlivca, o úpadku jedného veľkého muža. Nový je i spôsob náhľadu na ženské (či respektíve mužské) postavy, ktoré v inscenácii získavajú veľký priestor a hra sa tak mení na genderový súboj o pravdu, moc a nadvládu. Potvrdzuje to i skvele hrajúca Jana Kovalčíková v roli MacDuffa, ktorá sa ako žena zhostila mužskej postavy a podtrhla tým celkový tón Prochádzkovej inscenácie. Tú dotvára ešte aj dominantne poňatá Lady Macbeth v roli nemenej herecky pôsobivej Kataríny Andrejcovej. Pomyselný nepretržitý mužsko-ženský súboj obohacujú aj postavy troch čarodejníc, ktoré v jeden moment použijú kosák ako „mužskú“ zbraň proti bezbrannému mužovi.
Silnou zložkou inscenácie je vizuálna stránka.. Počínajúc kostýmami, ktoré sa nesú v duchu proklamovanej inšpirácie japonským druhom tanca butó (v angličtine butoh) a ktorých dominantnou farbou je biela, cez pôsobivo navrhnutú scénu s pieskom v kruhu (ktorý v priebehu inscenácie získava viacero symbolických funkcii od „čistej“ zeme až k tej "pohrebnej") až po prácu s jednotlivými rekvizitami (svetlami, „krvou“ a ďalšími), všetko sa nesie v duchu premyslenej koncepcie a jasného plánu. Je vzácne vidieť hru, v ktorej všetky zložky do seba tak dobre zapadajú a vytvárajú tak esteticky príjemný umelecký objekt.
Oceniť treba aj prácu samotných hercov, ktorí sa odvážne popasovali s neľahkým textom i svojimi postavami. Macbeth v podaní Tomáša Gregu má výrazne dominantné rysy, no vo vnútri sa ukrýva neistý jedinec kladiaci si existenciálne otázky o živote. Lady Macbeth, ktorú stvárnila Katarína Andrejcová je v úvode dominantnou ženou, ktorá vládne nad rukami Macbetha, no neskôr upadne do letargie. V oboch polohách však herečka pôsobila presvedčivo. Jana Kovalčíková hrajúca Macduffa mohla ako žena hrajúca mužskú postavu pôsobiť na prvý pohľad komicky, no vo výsledku vdýchla svojej postave viac „mužskosti“ než by jej mohol dodať mužský herec. Vo výstupoch, v ktorých sa objavovala to bola teda ona, kto na seba strhával všetku pozornosť. Avšak, zaslúžene. Ostatní herci v inscenácii nijako zvlášť neprekvapili, no ani nesklamali a dodali svojim postavám svoj vlastný osobitý štýl.
Nebyť Goldflamovej Skúšky tak poviem, že Macbeth je tým najlepším, čo môžete v Divadle Lab vidieť, ale bolo by chybou neoceniť inscenáciu tým najvyšším hodnotením. Už dlho som totiž nevidel tak zaujímavú a dobrú adaptáciu niektorého zo Shakespearových diel. Verím tomu, že by mal anglický dramatik radosť.
Hodnotenie: 5/5
Macbeth
Réžia: Tomáš Procházka
Dramaturgia: Pavol Száz
Scéna: Ľudmila Bubánová
Kostýmy: Zuzana Hudáková
Pohybová spolupráca: Sumako Koseki, Marta Poláková
Hrajú:
Macbeth - Tomáš Grega
Lady Macbeth - Katarína Andrejcová
Banquo, Siward - Karol Tóth
Malcolm - Noel Czuczor
Macduff - Jana Kovalčíková
Ross - Braňo Mosný
Kráľ Duncan, Menteith - Matúš Kvietik
Lennox - Jaroslav Kyseľ
Prvá čarodejnica - Dominika Zeleníková
Druhá čarodejnica - Michaela Halcinová
Tretia čarodejnica - Paula Staroňová
Hekaté (hlas) - Alexandra Palatínusová